Please sign the petition on Avaaz here

 

PETITION

The European Union  must stop transmission of two major Russian platforms NTV Plus and Trikolor by European Eutelsat satellites 

 

To

  • Mr. Emmanuel Macron, President of the Council of the European Union

  • Mr. Charles Michel, President of the European Council

  • Mrs. Ursula von der Leyen, President of the European Commission

  • Mrs. Roberta Metsola, President of the European Parliament

  • Mrs. Marija Pejčinović Burić, General Secretary of the Council of Europe

  • Mr. Piotr Dmochowski-Lipski Executive Secretary of EUTELSAT IGO

  • Mr. Dominique d'Hinnin, Chairman of the Board of Director, Eutelsat SA.

 

  • Since early March, 8 Western news channels were excluded from transmission through Eutelsat 36E satellites by two Russian leading  pay-TV providers, NTV Plus and Trikolor. Those two providers are the main source of news for 25 to 30 % of the Russian population.
     

  • The European Union and the EUTELSAT IGO should take sanctions against those two providers, pretexting that the Western broadcasters have taken the decision to withdraw from the market.
     

  • This would liberate capacities for allowing an offer of democratic, pluralist, fair Western channels and possible Russian opposition channels reaching up to 40 % of Russian TV households.
     

  • Around 40 entertainment TV services owned or licensed by 12 international media groups are still licensing their channels to those two Russian operators. They should withdraw from the market in solidarity with the news channels.
     

Since the beginning of March, in the context of the war in Ukraine and new restrictions on freedom of expression imposed by the Russian government, two Russian platforms, NTV Plus (part of the Gazprom Media Holding) and Trikolor have excluded from their line-up all the foreign news channels they were still proposing in February: BBC World, CNN, Deutsche Welle (DW), Euronews (in Russian), France 24, NHK World,  RAINews 24, TV5 Monde .
 

Those two pay-TV packagers operate on European satellites at 36°E owned by the company of French law Eutelsat S.A. (ISIN:FR0010221234; Ticker: ETL) and under the rules of the Convention of the intergovernmental organisation EUTELSAT IGO,
 

It is paradoxical and inadmissible that two European satellites are used for the sole broadcasting of Russian channels, which only propagate the official warrior line of the Kremlin and that Western news channels are banned from an infrastructure managed by a company under French law and in the framework of an intergovernmental convention !
 

These measures are part of a movement to completely restrict freedom of expression in Russia (law of March 4, 2022, organizing the repression of those who publish information contrary to the official version, indictment of journalists and bloggers, arrests mass demonstrators, restrictions on access to social networks, etc.).
 

The Russian Federation does not honor its international commitments to respect freedom of expression and the free flow of information. It is therefore necessary to find solutions that allow Russian civil society to continue to receive information and the diversity of points of view expressed in the rest of the world.
 

Sanctions taken by the European Union  against NTV Plus and Trikolor would allow Eutelsat to recover satellite capacities at position 36°E, which are estimated to allow access to around 40% of TV households in Russia, and to put them available to Western news channels and televisions created by Russian opponents in exile.
 

The European Union  and Eutelsat IGO should also verify that the banning of the Russian war propaganda channel RT decided the 2 of March is respected by all operators. According to various satellite trackers, RT News was still available on Eutelsat 36 E three weeks after the EU decision.
 

The European Union and the Council of Europe should make available to international news channels the means to provide Russian dubbed or subtitled versions of their services and help possible opposition television projects. Eutelsat should then permit these channels to be uplinked and broadcast on 36°E, thereby providing Russians with greater access to media other than state propaganda.
 

While 8 foreign news channels were banned from the Russian market at least 39 thematic channels owned or licensed by international media group are still distributed by NTV Plus. In continuing to do “business as usual” with the Gazprom subsidiary, AMC Networks (US), Comcast (US), Disney (US), LFP Inc. (US), ViacomCBS (US), WorldFashion Channel (US) Groupe Arnault (FR), Groupe M6 (FR),  Vivendi (FR), Marc Dorcel Netherlands (NL), Mindgeek Holding (LU), Viasat World Ltd (GB) contribute to the illusion of media pluralism within Russia.
 

This petition is launched by the Denis Diderot Committee. The Denis Diderot Committee was created on the initiative of two experts in the field of satellite television and is open to any citizen demanding peace in Ukraine, the restoration of the free flow of information, the prohibition of war propaganda and solidarity with Russian civil society fighting for freedom of expression.

Coordination :
-    Dr. André Lange, Paris, histv3@gmail.com -        
-    Jim Phillipoff, Amsterdam , phillipoff@gmail.com

 

 

 

Please sign the petition on Avaaz here

First list of signataires (by alphabetical order)

  • Daniel & Rachel Barnon, Sleeping Giants (FR)
     

  • Prof. Francis Biesmans, BETA, Université de Lorraine, (FR) ; Attaché de recherche au COEF, Nelson Mandela University, (South Africa).
     

  • Alain Bourges, Video artist, retired teacher (FR)

  • Prof. Colette Brin, Professor at the Université Laval, Director of the Centre d'études sur les médias (Québec-Canada)

  • Olexandr Burmahin, Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine

  • Joël Chapron, Associate Researcher, University of Avignon, Specialist of Central and Eastern Europe cinematograpghy

  • Oleg Chernysh, Deputy Chairman, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Prof. Ian Christie, Professor of Film and Media history, Birkbeck College, University of London (UK)
     

  • Wolfgang Closs, former Executive Director of the European Audiovisual Observatory (DE)​
     

  • Prof. Christian Delporte, Professor of Contemporary History, Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (FR)

  • Bernard Descôteaux, Former Director of the dailly Le Devoir (Québec - Canada)

  • Cécile Despringre, Executive Director of the Society of Audiovisual Authors (EU)
     

  • Prof. John Downey, President of the European Communication Research and Education Association, Professor of Comparative Media Analysis at Loughborough University (UK)

  • Jacques Godbout, Novelist and filmmaker, former Member of the Board  of TV-5 (Québec-Canada)

  • Geneviève Goëtzinger, Former Managing Director RFI, Chair ImaGGE, Paris (France)

  • Dr. Gert Hallenberger,  Media Researcher, Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen and the Grimme-Preis (DE)

  • Alan Hancock, Former Director of the Communication Division in the Communication Sector of UNESCO ; Former Director of the (then) Programme for Central and Eastern European Development (PROCEED) (UK)

  • Barbara Hayes, Chair of the Society of Audiovisual Authors (EU), Deputy CEO of ALCS (GB)
     

  • Olha Herasymiuk, Chair, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Markéta Hodouskova, Czech professional in the audiovisual industry, Paris

  • Roger Infalt, President, Association Luxembourgeoise des Journalistes Professionnels (ALJP) (LU)

  • Prof. François Jongen, Professor of Media Law, UCLouvain (BE)

  • Isabelle Kersimon, Journalist, Founder of the Institut de recherches et d'études sur les radicalités (INRER), Paris (FR)
     

  • Valentyn Koval, First Deputy Chairman, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • André Lange, Former Head of Department at the European Audiovisual Observatory, Scientific collaborator at the University of Liege (BE)

  • Laszlo M. Lengyel, President, Hungarian Press Union (HU)

  • Philippe Lévrier, former Member of French regulatory authority Conseil supérieur de l'audiovisuel (FR)

  • Niklas Lindhe, Founder at ZeroFiber, CEO, Åhus, Sweden

  • Dr. Marta Materska-Samek, Assistant Professor of Jagiellonian University, Krakow (PL)

  • Arnaud Mercier, Professor of Information-Communication at the à University Paris-Panthéon-Assas, Responsable of the Licence Information Communication, Institut français de Presse (IFP) (FR)

  • Alain Modot, CEO of DIFFA (Distribution de Films et Fictions Africains) Paris  (FR)
     

  • Prof. Gilles Multigner, Professor of Media History, former journalist, University of Madrid (ES)
     

  • Dr. Felix Victor Münch, Postdoc Researcher at Leibniz-Institute for Media Research | Hans-Bredow-Institut (DE)

  • Michael Nguyen, Chair,  Fédération professionnelle des journalistes du Québec (Québec - Canada)

  • Olena Nitsko, Executive Secretary, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Maksym Onopriienko, Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Richard Paterson, Research Associate, Centre for Cultural Policy Research, University of Glasgow (UK)

  • Jim Phillipoff, Media specialist and a former CEO of Ukrainian satellite platforms,  former CEO of Kyiv Post Media, Amsterdam

  • Philippe Reynaert, Film consultant, Xanadu (BE)

  • Dr. Christian Rödel, Technical University Darmstadt (DE)

  • Olga Romanova, Director and Founder of the Rus Sitting Association, Foundation for assistance to convicts and their families, Moscow (RU)
     

  • Tetiana Rudenko, Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine

  • Alain Saulnier, author, former DG of Information Services (French services) of Radio-Canada

  • Prof. Florian Sauvageau, former journalist, Professor emeritus, Université Laval, Québec
     

  • Dr. Ismo Silvo, Director YLE, Finnish Broadcasting Company (FI)
     

  • Dr. Bruno Somalvico, Editor in chief, Democrazia futura (IT)
     

  • Prof. Dick Tomasovic, Professor of film studies, University of Liege (BE)

  • Prof. Pierre Trudel, Professor of Law of Communication at the University of Montréal (Quebec - Canada)

  • Prof. Marc Vanesse, Professor of journalism and deontology of information, University of Liège (BE)

  • Prof. Thierry Watine, Professor at the  Departement of information and communication, Université Laval (Quebec-Canada)

  • Prof. Patrick White, Professour of Journalism Université du Québec à Montréal (Québec - Canada)

  • Prof. Dr. Andreas Joh. Wiesand, ERICarts Institute and Network / ARCult Media GmbH, Köln (DE)

  • Yurii Zinevych,  Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine

Vous êtes invités à signer la pétition sur Avaaz ici 

 

PETITION

 

L’Union européenne doit mettre fin à la transmission sur les satellites européens EUTELSAT des bouquets de télévision à péage des opérateurs russes NTV+ et Trikolor.

 

 A l'attention de 

  • M. Emmanuel Macron, Président du Conseil de l’Union européenne

  • M. Charles Michel, Président du Conseil européen

  • Madame Ursula von der Leyen, Présidente de la Commission européenne

  • Madame Roberta Metsola, Présidente du Parlement européen

  • Madame Marija Pejčinović Burić, Secrétaire générale du Conseil de l’Europe

  • M. Piotr Dmochowski-Lipski, Secrétaire exécutif d’EUTELSAT IGO

  • ​M. Dominique d'Hinnin, Président du Conseil des directeurs, Eutelsat.SA.

 

 

  • Depuis début mars, 8 chaînes d'information occidentales ont été exclues de la transmission via les satellites Eutelsat 36E par les deux principaux fournisseurs russes de télévision à péage, NTV Plus et Trikolor. Ces deux fournisseurs sont la principale source d'information pour 25 à 30 % de la population russe.

 

  • L'Union européenne et l’organisation intergouvernementale EUTELSAT IGO devraient prendre des sanctions contre ces deux fournisseurs, qui prétendent que ce sont les diffuseurs occidentaux qui auraient pris la décision de se retirer du marché

  • Cela libérerait des capacités pour permettre une offre de chaînes occidentales démocratiques, pluralistes et équitables et d'éventuelles chaînes russes d'opposition, en atteignant jusqu'à 40 % des foyers TV russes.

  • Près de 40 services de télévision de divertissement appartenant à 12 groupes de médias internationaux octroient toujours des licences pour leurs chaînes à ces deux opérateurs russes. Ils devraient se retirer du marché par solidarité avec les chaînes d'information.

 

Depuis le début du mois de mars, dans le contexte de la guerre en Ukraine et des nouvelles restrictions à la liberté d’expression imposées par le gouvernement russe, deux plates-formes russes, NTV Plus et Trikolor, ont exclu de leur service toutes les chaînes d’information étrangères qu’elles diffusaient encore au mois de février : BBC World, CNN, Deutsche Welle (DW), Euronews (en russe), France 24, NHK World, RAI News 24, TV5 Monde.

Ces deux plates-formes opèrent sur deux satellites européens en position 36°E, propriétés de la société de droit français Eutelsat S.A. , agissant dans le cadre d’une Convention amendée de l’organisation intergouvernementale EUTELSAT IGO.

La Commission européenne doit prendre rapidement des sanctions contre les deux plates-formes russes NTV Plus et Trikolor qui ont exclu de leurs bouquets les chaînes d’information occidentales, transmises par les satellites européens opérés par la société de droit français Eutelsat S.A. (ISIN:FR0010221234; Ticker: ETL) en position 36° E.  

Il est paradoxal et inadmissible que deux satellites européens soient utilisés pour la seule diffusion des chaînes russes, qui propagent uniquement la ligne officielle guerrière du Kremlin et que les chaînes d’information occidentales soient bannies d’une infrastructure gérée par une société de droit français dans le cadre d’une convention intergouvernementale !

Ces mesures s’inscrivent dans un mouvement de restriction total de la liberté d’expression en Russie (loi du 4 mars 2022 organisant la répression de ceux qui publient des informations contraires à la version officielle, mise en examen de journalistes et de bloggeurs, arrestations massives de manifestants, restrictions de l’accès aux réseaux sociaux,…).

La Fédération de Russie ne respecte pas ses engagements internationaux en matière de respect de la liberté d’expression et de la libre circulation des informations. Il est donc nécessaire de trouver des solutions qui permettent à la société civile russe de continuer à recevoir des information et la diversité des points de vue exprimés dans le reste du monde.

Des sanctions prises par  l’Union européenne et Eutelsat IGO à l’encontre de NTV Plus et Trikolor permettraient à Eutelsat de récupérer les capacités satellitaires en position 36°E, dont on estime qu’elles permettent l’accès à environ 40 % des foyers TV en Russie, et de les mettre à disposition des chaînes d’information occidentale et des télévisions que créeraient des opposants russes en exil.

L’Union européenne et Eutelsat IGO devraient également vérifier que l'interdiction de la chaîne de propagande de guerre russe RT décidée le 2 mars est respectée par tous les opérateurs. Selon divers observateurs des lignes de services de satellites, RT News était toujours disponible sur Eutelsat 36 E trois semaines après la décision de l'UE.

L'Union européenne et le Conseil de l'Europe devraient mettre à la disposition des chaînes internationales d'information les moyens de fournir des versions russes doublées ou sous-titrées de leurs services et aider d'éventuels projets de télévision d'opposition. Eutelsat devrait alors autoriser la liaison montante de ces chaînes et leur diffusion sur 36°E, offrant ainsi aux Russes un meilleur accès aux médias autres que la propagande d'État.

Alors que 8 chaînes d'information étrangères ont été interdites du marché russe, au moins 39 chaînes thématiques détenues ou sous licence par un groupe de médias international sont toujours distribuées par NTV Plus. En continuant à pratiquer le « business as usual » avec la filiale de Gazprom :  AMC Networks (US), Comcast (US), Disney (US), LFP Inc. (US), ViacomCBS (US), WorldFashion Channel (US) Groupe Arnault ( FR), Groupe M6 (FR), Vivendi (FR), Marc Dorcel Pays-Bas (NL), Mindgeek Holding (LU), Viasat World Ltd (GB) contribuent à l'illusion de pluralisme des médias en Russie.

Le Comité Denis Diderot a été créé à l’initiative de deux experts en matière de télévision par satellite et est ouvert à tout citoyen réclamant la paix en Ukraine, le rétablissement de la libre circulation des informations, l’interdiction de la propagande de guerre et la solidarité avec la société civile russe en lutte pour la liberté d’expression.

Coordination :
-    Dr. André Lange, Paris, histv3@gmail.com -        
-    Jim Phillipoff, Amsterdam , phillipoff@gmail.com   

Vous êtes invités à signer la pétition sur Avaaz ici 

 

 

 

 

Premiers signataires (par ordre alphabétique)

 

  • Daniel & Rachel Barnon, Sleeping Giants (FR)   ·     

  • Francis Biesmans, Professeur, BETA, Université de Lorraine, (FR) ; Attaché de recherche au COEF, Nelson Mandela University, (South Africa).  

  • Alain Bourges, Vidéaste, professeur d’enseignement artistique retraité (FR)   ·         

  • Colette Brin, professeure à l'Université Laval et directrice du Centre d'études sur les médias (Québec, Canada)

  • Olexandr Burmahin, Membre, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine  

  • Joël Chapron, Chercheur associé, Université d'Avignon, Spécialiste des cinémas d'Europe centrale et orientale.  

  • Oleg Chernysh, Vice-Président, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine  ​·  

  • Ian Christie, Professeur d’histoire du cinema et des médias, Birkbeck College, University of London (UK)   ·  

  • Wolfgang Closs, ancien Directeur exécutif de l’Observatoire européen de l’audiovisuel (DE)​·     

  • Christian Delporte, professeur des universités, Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (FR)  

  • Bernard Descôteaux, ancien directeur du quotidien Le Devoir (Québec - Canada)

  • Cécile Despringre, Directrice exécutive de la Société des auteurs de l’audiovisuel (SAA) (EU) 

  • John Downey, Président de l’Association européenne de recherche sur la communication et l’éducation (ECREA), Professeur d’analyse comparée des medias Loughborough University (UK)  

  • Jacques Godbout, romancier et cinéaste, ex-membre du conseil d'administration de TV-5 (Québec-Canada)

  • Geneviève Goëtzinger, ancienne Directrice générale RFI, Présidente ImaGGE, Paris (France)

  • Barbara Hayes, Présidente de la Société des auteurs de l’audiovisuel (SAA) (EU), Deputy CEO of ALCS (GB) 

  • Dr. Gert Hallenberger,  Media Researcher, Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen and the Grimme-Preis (DE)  

  • Alan Hancock, Ancien Directeur de la Division Communication du Secteur Communication, UNESCO Ancien Directeur du Programme pour le Développement de l'Europe centrale et orientale, (PROCEED), (UK)

  • Barbara Hayes, Présidente de la Société des auteurs de l’audiovisuel (SAA) (EU), Deputy CEO of ALCS (GB) 

  • Olha Herasymiuk, Présidente Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine 

  • Roger Infalt, Président de l‘Association Luxembourgeoise des Journalistes Professionnels (ALJP) (LU)

  • François Jongen, Professeur extraordinaire en droit des médias à l’UCLouvain (BE) 

  • Isabelle Kersimon, Journaliste, Fondatrice de l'Institut de recherches et d'études sur les radicalités (INRER), Paris (FR)    

  • Valentyn Koval, Premier Vice-Président, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine 

  • André Lange, Ancien expert sur les marchés audiovisuels au sein d’une institution européenne, collaborateurs scientifique du Département Médias, Culture et Communication de l’Université de Liège (BE)​·   

  • Laszlo M. Lengyel, Président, Hungarian Press Union (HU)

  • Philippe Lévrier, ancien Membre du Conseil supérieur de l'audiovisuel (FR)​·     

  • Niklas Lindhe, Founder at ZeroFiber, CEO, Åhus, Sweden

  • Dr. Marta Materska-Samek, Assistant Professor of Jagiellonian University, Cracovie (PL)

  • Arnaud Mercier, Professeur en Information-Communication à l'université Paris-Panthéon-Assas, Responsable de la Licence information communication de l'Institut français de Presse (IFP) (FR)​

  • Alain Modot, PDG de DIFFA (Distribution de Films et Fictions Africains) Paris France (FR)    

  • Gilles Multigner, Professeur d’histoire des médias, ancien journaliste, Madrid (ES)    

  • Dr. Felix Victor Münch, Chercheur post-doctorat, Leibniz-Institute for Media Research | Hans-Bredow-Institut (DE) 

  • Michael Nguyen, Président,  Fédération professionnelle des journalistes du Québec (Québec - Canada)  

  • Olena Nitsko, Secrétaire exécutive, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine    

  • Maksym Onopriienko, Membre, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine​·    

  • Richard Paterson, Research Associate, Centre for Cultural Policy Research, University of Glasgow (UK)​·     

  • Jim Phillipoff, Consultant media, ancien PDG de plates-formes satellitaires en Ukraine, ancien PDG de Kyiv Post Media, Amsterdam (US)

  • Philippe Reynaert, Consultant cinéma, Xanadu (BE)    

  • Dr. Christian Rödel, Technical University Darmstadt (DE)

  • Olga Romanova, Directrice et fondatrice de la Rus Sitting Association, Fondation d’assistance aux détenus et à leurs familles, Moscou (RU)

  • Tetiana Rudenko, Membre, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine   

  • Alain Saulnier, auteur, ancien directeur général des services d'information  (services français) de Radio-Canada

  • Florian Sauvageau, journaliste, chercheur, Professeir émérite, Université Laval, Québec

  • Ismo Silvo, Director YLE, Finnish Broadcasting Company (FI)    

  • Bruno Somalvico, Directeur éditorial , Democrazia futura (IT)    

  • Dick Tomasovic, Professeur en études cinématographiques, Université de Liège (BE)    ·

  • Pierre Trudel, professeur de droit des communications à l'Université de Montréal

  • Marc Vanesse, Professeur de journalisme d’investigation et déontologie de l’information, Université de Liège (BE) 

  • Thierry Watine, professeur au Département d'information et de communication de l'Université Laval (Québec-Canada)

  • Patrick White, professeur de journalisme à  l'Université du Québec à Montréal (Québec-Canada)

  • Prof. Dr. Andreas Joh. Wiesand , ERICarts Institute and Network / ARCult Media GmbH, Köln (DE)  

  • Yurii Zinevych,  Membre, Conseil national de la radio et de la télévision d’Ukraine