PETYCJA

Petycję możesz podpisać tutaj

Unia Europejska musi zaprzestać transmisji dwóch głównych rosyjskich platform NTV Plus i Trikolor przez europejskie satelity Eutelsat

 

W celu

Pan Emmanuel Macron, Przewodniczący Rady Unii Europejskiej

Pan Charles Michel, Przewodniczący Rady Europejskiej

Pani Ursula von der Leyen, Przewodnicząca Komisji Europejskiej

Pani Roberta Metsola, Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego

Pani Marija Pejčinović Burić, Sekretarz Generalny Rady Europy

Pan Piotr Dmochowski-Lipski Sekretarz Wykonawczy EUTELSAT IGO

Pan Dominique d'Hinnin, Prezes Zarządu Eutelsat SA.

 

  • Od początku marca 8 zachodnich kanałów informacyjnych zostało wyłączonych z transmisji przez satelity Eutelsat 36E przez dwóch wiodących rosyjskich dostawców płatnej telewizji, NTV Plus i Trikolor. Ci dwaj dostawcy są głównym źródłem wiadomości dla 25-30% ludności Rosji.

 

  • Unia Europejska i EUTELSAT IGO powinny nałożyć sankcje na tych dwóch dostawców, pod pretekstem, że zachodni nadawcy podjęli decyzję o wycofaniu się z rynku.

 

  • Pozwoliłoby to na umożliwienie oferowania demokratycznych, pluralistycznych, sprawiedliwych kanałów zachodnich i ewentualnych kanałów rosyjskiej opozycji docierających do nawet 40 % rosyjskich gospodarstw telewizyjnych.

 

  • Około 40 telewizyjnych serwisów rozrywkowych, których właścicielem lub licencją jest 12 międzynarodowych grup medialnych, nadal udziela licencji na swoje kanały tym dwóm rosyjskim operatorom. Powinni solidarnie z kanałami informacyjnymi wycofać się z rynku.

 

Od początku marca, w kontekście wojny na Ukrainie i nowych ograniczeń wolności wypowiedzi nałożonych przez władze rosyjskie, ze swojego składu wykluczyły dwie rosyjskie platformy: NTV Plus (część Gazpromu Media Holding) i Trikolor. wszystkie zagraniczne kanały informacyjne, które proponowali jeszcze w lutym: BBC World, CNN, Deutsche Welle (DW), Euronews (po rosyjsku), France 24, NHK World, RAINews 24, TV5 Monde.
 

Te dwie firmy pakujące płatnej telewizji działają na europejskich satelitach 36° E, których właścicielem jest spółka prawa francuskiego Eutelsat SA (ISIN:FR0010221234; Ticker: ETL) i zgodnie z postanowieniami Konwencji organizacji międzyrządowej EUTELSAT IGO,
 

Paradoksalne i niedopuszczalne jest, aby dwa europejskie satelity były wykorzystywane wyłącznie do nadawania rosyjskich kanałów, które jedynie propagują oficjalną wojowniczą linię Kremla, a zachodnim kanałom informacyjnym zakazano dostępu do infrastruktury zarządzanej przez firmę zgodnie z francuskim prawem i w ramach konwencji międzyrządowej !
 

Środki te wpisują się w ruch na rzecz całkowitego ograniczenia wolności słowa w Rosji (ustawa z 4 marca 2022 r., organizowanie represji wobec tych, którzy publikują informacje sprzeczne z oficjalną wersją, oskarżanie dziennikarzy i blogerów, aresztowania masowych demonstrantów, ograniczenia w dostępie do sieci społecznościowych itp.).
 

Federacja Rosyjska nie przestrzega swoich międzynarodowych zobowiązań do poszanowania wolności wypowiedzi i swobodnego przepływu informacji. Dlatego konieczne jest znalezienie rozwiązań, które umożliwią rosyjskiemu społeczeństwu obywatelskiemu dalsze otrzymywanie informacji i różnorodności punktów widzenia wyrażanych w reszcie świata.
 

Sankcje nałożone przez Unię Europejską na NTV Plus i Trikolor umożliwiłyby Eutelsat odzyskanie pojemności satelitarnej na pozycji 36°E, która według szacunków umożliwiłaby dostęp do około 40% gospodarstw telewizyjnych w Rosji i udostępnienie ich zachodnim kanałom informacyjnym oraz telewizory stworzone przez rosyjskich przeciwników na emigracji.
 

Unia Europejska i EUTELSAT IGO powinny również zweryfikować, czy zakaz rosyjskiego kanału propagandy wojennej RT zdecydował, że 2 marca jest przestrzegany przez wszystkich operatorów. Według różnych trackerów satelitarnych, RT News był nadal dostępny na Eutelsat 36 E trzy tygodnie po decyzji UE.
 

Unia Europejska i Rada Europy powinny udostępnić międzynarodowym kanałom informacyjnym środki na dostarczanie rosyjskich wersji ich usług z dubbingiem lub napisami oraz pomoc w ewentualnych projektach telewizji opozycyjnej. Eutelsat powinien następnie zezwolić na uplinkowanie tych kanałów i nadawanie ich na 36°E, zapewniając w ten sposób Rosjanom większy dostęp do mediów innych niż propaganda państwowa.
 

Podczas gdy 8 zagranicznych kanałów informacyjnych zostało zakazanych na rosyjskim rynku, co najmniej 39 kanałów tematycznych będących własnością lub licencjonowanych przez międzynarodową grupę medialną jest nadal dystrybuowanych przez NTV Plus. Kontynuując „biznes jak zwykle” ze spółką zależną Gazpromu, AMC Networks (USA), Comcast (USA), Disney (USA), LFP Inc. (USA), ViacomCBS (USA), WorldFashion Channel (USA) Groupe Arnault ( FR), Groupe M6 (FR), Vivendi (FR), Marc Dorcel Netherlands (NL), Mindgeek Holding (LU), Viasat World Ltd (GB) przyczyniają się do iluzji pluralizmu mediów w Rosji.
 

Petycja została wystosowana przez komisję Denisa Diderota. Komitet Denisa Diderota powstał z inicjatywy dwóch ekspertów w dziedzinie telewizji satelitarnej i jest otwarty dla każdego obywatela domagającego się pokoju na Ukrainie, przywrócenia swobodnego przepływu informacji,

Petycję możesz podpisać tutaj

Lista pierwszych sygnatariuszy (w porządku alfabetycznym)

  • Daniel & Rachel Barnon, Sleeping Giants (FR)
     

  • Prof. Francis Biesmans, BETA, Université de Lorraine, (FR) ; Attaché de recherche au COEF, Nelson Mandela University, (South Africa).

  • Krzysztof Bobinski, for the Bureau of the Society of Journalists, Warswaw (Towarzystwo Dziennikarskie) (PL)

  • Alain Bourges, Video artist, retired teacher (FR)

  • Prof. Colette Brin, Professor at the Université Laval, Director of the Centre d'études sur les médias (Québec-Canada)

  • Olexandr Burmahin, Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine

  • Joël Chapron, Associate Researcher, University of Avignon, Specialist of Central and Eastern Europe cinematograpghy

  • Oleg Chernysh, Deputy Chairman, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Prof. Ian Christie, Professor of Film and Media history, Birkbeck College, University of London (UK)
     

  • Wolfgang Closs, former Executive Director of the European Audiovisual Observatory (DE)​
     

  • Prof. Christian Delporte, Professor of Contemporary History, Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines (FR)

  • Bernard Descôteaux, Former Director of the dailly Le Devoir (Québec - Canada)

  • Cécile Despringre, Executive Director of the Society of Audiovisual Authors (EU)
     

  • Prof. John Downey, President of the European Communication Research and Education Association, Professor of Comparative Media Analysis at Loughborough University (UK)

  • Jacques Godbout, Novelist and filmmaker, former Member of the Board  of TV-5 (Québec-Canada)

  • Geneviève Goëtzinger, Former Managing Director RFI, Chair ImaGGE, Paris (France)

  • Dr. Gert Hallenberger,  Media Researcher, Freiwillige Selbstkontrolle Fernsehen and the Grimme-Preis (DE)

  • Alan Hancock, Former Director of the Communication Division in the Communication Sector of UNESCO ; Former Director of the (then) Programme for Central and Eastern European Development (PROCEED) (UK)

  • Barbara Hayes, Chair of the Society of Audiovisual Authors (EU), Deputy CEO of ALCS (GB)
     

  • Olha Herasymiuk, Chair, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Markéta Hodouskova, Czech professional in the audiovisual industry, Paris

  • Roger Infalt, President, Association Luxembourgeoise des Journalistes Professionnels (ALJP) (LU)

  • Prof. François Jongen, Professor of Media Law, UCLouvain (BE)

  • Isabelle Kersimon, Journalist, Founder of the Institut de recherches et d'études sur les radicalités (INRER), Paris (FR)
     

  • Valentyn Koval, First Deputy Chairman, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • André Lange, Former Head of Department at the European Audiovisual Observatory, Scientific collaborator at the University of Liege (BE)

  • Laszlo M. Lengyel, President, Hungarian Press Union (HU)

  • Philippe Lévrier, former Member of French regulatory authority Conseil supérieur de l'audiovisuel (FR)

  • Niklas Lindhe, Founder at ZeroFiber, CEO, Åhus, Sweden

  • Dr. Marta Materska-Samek, Assistant Professor of Jagiellonian University, Krakow (PL)

  • Arnaud Mercier, Professor of Information-Communication at the à University Paris-Panthéon-Assas, Responsable of the Licence Information Communication, Institut français de Presse (IFP) (FR)

  • Alain Modot, CEO of DIFFA (Distribution de Films et Fictions Africains) Paris  (FR)
     

  • Prof. Gilles Multigner, Professor of Media History, former journalist, University of Madrid (ES)
     

  • Dr. Felix Victor Münch, Postdoc Researcher at Leibniz-Institute for Media Research | Hans-Bredow-Institut (DE)

  • Michael Nguyen, Chair,  Fédération professionnelle des journalistes du Québec (Québec - Canada)

  • Olena Nitsko, Executive Secretary, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Maksym Onopriienko, Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine
     

  • Richard Paterson, Research Associate, Centre for Cultural Policy Research, University of Glasgow (UK)

  • Jim Phillipoff, Media specialist and a former CEO of Ukrainian satellite platforms,  former CEO of Kyiv Post Media, Amsterdam

  • Philippe Reynaert, Film consultant, Xanadu (BE)

  • Dr. Christian Rödel, Technical University Darmstadt (DE)

  • Olga Romanova, Director and Founder of the Rus Sitting Association, Foundation for assistance to convicts and their families, Moscow (RU)
     

  • Tetiana Rudenko, Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine

  • Alain Saulnier, author, former DG of Information Services (French services) of Radio-Canada

  • Prof. Florian Sauvageau, former journalist, Professor emeritus, Université Laval, Québec
     

  • Dr. Ismo Silvo, Director YLE, Finnish Broadcasting Company (FI)
     

  • Dr. Bruno Somalvico, Editor in chief, Democrazia futura (IT)
     

  • Prof. Dick Tomasovic, Professor of film studies, University of Liege (BE)

  • Prof. Pierre Trudel, Professor of Law of Communication at the University of Montréal (Quebec - Canada)

  • Prof. Marc Vanesse, Professor of journalism and deontology of information, University of Liège (BE)

  • Prof. Thierry Watine, Professor at the  Departement of information and communication, Université Laval (Quebec-Canada)

  • Prof. Patrick White, Professour of Journalism Université du Québec à Montréal (Québec - Canada)

  • Prof. Dr. Andreas Joh. Wiesand, ERICarts Institute and Network / ARCult Media GmbH, Köln (DE)

  • Yurii Zinevych,  Member, National Council of Television and Radio Broadcasting of Ukraine